EXTRALJUS

När man är riktigt snål och lite lat, så får man hitte på. Jag har testat aluminiumsfolie som extraljus till mina plantor. Ljusförstärkning är kanske en bättre term:

16651183_10158130937005487_1579722944_o-copy

 1-3 : ståltråd i små u svängar, tejpas till små plattor av plast eller hård papp ca 5x7cm är nog mina. Så vecklar man aluminiumfolie runt ”skyltarna” och stoppar ner i krukorna för att fånga ljuset.


NOTIS: Det var lättare att bara tejpa en bit folie dirket runt krukan, på detta viset får man bollat ljuset från 3 sidor istället för 1 sida.

Pluss: folieskyltarna är lätta att återanvända och spara när växterna har vuxit ur sina krukor.

Minus: lite omständiga att göra, och det är klart lättare att bara tejpa folien dirkt på krukan.


Frågan är nu vilken effekt detta spektaklet faktiskt har? Det man kan observera är att dom krukorna som har folie runt sig är ”ljusare” altså ljuset når ner i krukorna och så sett fyller sin funktion. Det är lite svårt att mäta om det har någon betydlig effekt utan något slags instrument (vilket jag inte har) så tiden får visa.

Jag har testat att så tomat med och utan ”folieskylt” man kan inte se någon större skillnad på plantorna, förutom att tomaterna utan skylt sträcker och böjer sig mot fönsterrutan (ljuskällan/ söderfönster), medans tomaterna med skylt växer rakt uppåt.

Plantorna blir lite långa pga årstiden och därav att det är för lite ljus, men jag upplever inte att dom blir så långa och gängliga att det inte funkar. Jag vill mena att folieskyltarna har en liten effekt, men extraljus i form av lampa hadde helt klart funkat bättre, dock vill snålheten inte tillåta detta i dagsläge. Den tidigaste sådden blev satt 6.01.17 med folieskyltar ( detta var: tomat, kronärtskocka, pencé) dessa lever och andas, men vi väntar på ljusare tider för att få fart på växandet.


Fortsättning följer…..

Kommentera

