ICAS TRÅKIGASTE TOMAT + VECKANS ODLINGSEXPERIMENT

Denna veckans odlingsexperiment: ICAs tråkigaste tomat

icas-tomat

Vi var tvungna att KÖPA tomater på ICA denna helgen 😦 Det blev billiga, tråkiga saker som inte smakade någonting förutom vatten. Så jag tänker prova att odla dessa tråktomater och se hur smaken blir när dom får bo i växthus i sommar med sol och riktig hederlig hönsgödsel.

1. Jag pillade ut några frö ur tråktomaten. 2. Ner i kruka med jord, plast på och så till värmebordet för att gro. Så får vi se i Juli om ICAs tråktomater verkligen är så smaklösa som dom framstår idag.

Experiment 2: Skräplådan

skra%cc%88pla%cc%8ada

Jag sådde lite basilika för någon vecka sedan. Sådden blev inte så bra behandlad och ynka 3 små plantor överlevde misshandeln. Sorten var Ordinary basilika från ÖoB. Jag tyckte att dessa 3 små pluttar fick lite väl stor plats i sin odlingslåda, så jag tänkte slänga på lite frö för att utnyttja tomrummet. Basilikafröna hade självklart tagit slut när jag väl kom så långt.

Jag rotade runt i frösamlingen och där hittade jag lite diverse frön som jag sparat från fjolårets skörd, men ingen av dessa såg ut att må så bra. Torra, bruna och gamla var dom.

Allt fick åka ner i odlingslådan som nu heter Skräplådan. Det kan ju bli spännande att se om det finns något liv kvar i skräpet.

Sorterna är: (NB.påhittade namn):

Jalapeno x -Denna köptes som planta på rean i fjol på Granngården. Riktigt goda var dom

Liten gul paprika x – Frösådd liten paprika med ljust gulgröna små frukter, frö köpt från Impecta, men påsen blev slängd. Rolig sort var det, goda och gav massa frukt.

New zealand spenat x från 2015 – Jag provade att odla New Zealand spenat i 2014, i 2015 – 2016 ploppade det upp spenat lite här och där i närheten av moderplantan och jag hade visst sparat några frö i 2015. Jag tycker egentligen inte om new zealand spenat och har inte brytt mig med att odla den nått mer. Smaken är lite mesig och påminner inte alls om vanlig hederlig spenat, tycker jag i alla fall. 


Fortsättning följer…

2 Comments

Kommentera

