VIRGINIATOBAK

tobak

I år har jag gett mig in på projektet: odla-eget-snus. Detta har varit planen i många år, men jag har varit ute lite sent och när väl våren har kommit så har tomater, pumpor och andra grödor prioriterats. I år har jag hunnit köpa tobaksfrö i tid och nu står dom där redan och växer i fönsterkarmen. Fröna är så små att man nästan behöver förstoringsglas för att se dom. När dom väl spirat så är plantorna nästan lika små. Nu har plantorna hunnit bli ca 1/2 cm. Vilket jag är mycket nöjd med, eftersom att dom har överlevt fosterstadiet så ska jag nog klara få till stora ståtliga tobaksplantor!  (Om detta vill sig väl)

I realiteten känns det som att det nog inte blir något snus i år heller. Men i fantasin så ser jag för mig vajande 2 meter höga tobaksplantor ute på åkern. Tanken är att jag ska skörda bladen och torka dom på vinden där det är torrt, varmt och ljusfattigt. När vintern kommer och alla andra odlingar är skördade och vardagen blir mörk och tråkig, så ska jag krypa upp på vinden med snusboken och experimentera mig fram till ett dugligt gott hemgjort snusresultat.

Se för er Gargamel i smurfarna, den elaka professorn som gör mystiska hopkok i sin dunkla lya. Där har ni mig någon gång i november när jag kokar snus och ler hånfullt åt tobaksindustrien.

Kommentera

