ATT SKOLA OM PAPRIKA

californa-wonder

Söndagens underhållning blev att skola om paprikaplantor. Sorten heter California wonder. Jag gjorde ett litet google sök och California wonder omtalas som: Välkänd och välsmakande.

Då får jag hoppas på att denna välkända paprikan är just välsmakande, för det blev intet mindre än ringa 21 st. nya krukor med paprika efter omplanteringen. Jag trodde att jag hade lite kontroll på den här odlingen, men jag kan nu konstatera att det kommer bli platskaos här hemma även i år. (Aj aj, redan tappat kontrollen och våryran har ju ännu inte ens tillträtt)  Detta var nämligen första omplanteringen för säsongen och snart är det chillisar och andra paprikasorters tur att få mer plats.

Tanken var att odla 3 sorters paprika:

  • Californa wonder (för den var billig på ÖoB)
  • Amykia vit (investering  från Impecta)
  • Liten gul paprika x (frö som jag sparat från en fjolårs planta)

5 av varje skulle det vara, så räknade jag med att ca 2 av varje kom att bli svinn p.g.a oväntade olyckor som t.ex. att KATT J**ELN sitter sönder ett par plantor, eller att jag i min lust och iver planterar ut dom för tidigt.

Nu har jag alltså 21 st. California wonder, 1 st. Amykia vit och 0 st. Liten gul paprika x.

Konstigt att man kan bli förundrad varje år över att frö faktiskt blir till plantor. Vad ska man göra nu då när planen gick i kras? Så flera Amykia paprikor så klart!

 

 

 

2 Comments

  1. Så skönt att höra att vi är fler som går bananas och sår alldeles för mycket. Jag odlar också California Wonder i år. Hmm, Har inte räknat hur många det blev, men inte så många 21 tror jag.

    Gilla

Kommentera

