TORPET, ODLINGARNA OCH LITE KORT OM HUVUDPERSONEN.

Nu ska jag skriva lite om hur jag odlar här på gården (torpet). Detta är en introduktion till en presentation om vem den smått snikne odlaren är i det verkliga livet. Jag bor i mitt barndomshem, ett torp som ligger någonstans i Ack Wermeland du sköna. I dessa dagar ville man kallat denna boning för sommarstuga, men förr i tiden kallade man detta för ”ett utstyckat hus.” Det betyder att marken till torpet blev sålt någon gång i mitten av 1900talet, då den äldre generationen gladeligen tog sig lönejobb istället för att fortsätta vara småbönder och skogsbrukare. Så då sålde dom marken för att slippa ta hand om den. (Förbaskade bondesläkt!) Kvar i ägo blev detta huset med tillhörande gräsmattor och ladugård som senare revs för att bygga ett bilgarage (ett stort ett dessutom). Som tur var fick vi köpt tillbaka 2 små åkerlappar på tillsammans kanske 1/2 hektar, så det är ju alltid något.

rhogen

Huset är gammalt, slitet och vint, men vi har både avlopp, vatten och ström (internet + tv lyx)


Jag fick en fråga här om dagen på bloggen om hur länge jag har odlat? Svaret blir nog hela livet. Att ha trädgårdsland och odla det man behöver av grönt under sommaren och rötter för vintern har vi alltid gjort här och min mor före mig och hennes far före henne och gammelfolket före dom och så vidare. Jag kan spåra odlarna och bönderna som funnits här i släkten tillbaka till 1600 talets början. Där med drar jag slutsatsen om att det har varit odlare i släkten i urminnes tider.

Dom sista 10 åren har jag odlat själv. Vi bodde en stund i ett hus i stan /förorten och bröt upp varenda cm av gräsmattan, satte upp 2 växthus och krukor på varje plätt med sten och asfalt. Jävlar vilket bra år det var: säsongen 2011.

Oavsett, dom sista 3 åren som jag har förvaltat torpet så finns nu här 10 pallkragar, 2 rabatter ett litet trädgårdsland ca 2 x 3 m. Ett växthus med glas 2,5 x5 m. ca. En ny odlingstunnel är på gång att sättas upp också.

Och så var det fjolårets mastodont projekt : åkerlandet!I min iver att bryta jord så fick jag hit en traktor med plog – Här ska odlas! tänkte jag.

– Jaha hur stort trädgårdsland ska du ha då? Sa bonden.

– ja, men kör 15 meter ena vägen och 30 meter andra vägen du. Slängde jag glatt ur mig.

Efter plöjning och harvning stod jag och stolt åskådade mina bördiga vyer. Här skulle odlas potatis, kål ( alla sorter) jordgubbar, majs, gurka. Ja allt fick ju plats och så blev det också. 40kg potatis satte vi, här ska ej sparas på krutet inte! Alla typer kål, majs, jordgubbar, gurka osv. Vad jag inte tänkte på var hur man effektiv rensar ogräs i en åker och hur man får omvandlat kompakt lerjord som legat oanvänd i 20 år. Det värsta av allt är att jag egentligen visste svaren redan då: tid, arbete med jorden och gödsel, men odlingsivern och storhetsvansinnet tog överhanden. Kort sagt: det blev en jäkla massa små potatisar, helvetes massa gräs, 5 gurkor, 4 kålhuvuden och ingen majs. I år har ytan halverats och jag kör en lite smartare strategi, men det blir fortfarande ett potatisland, kål och lite diverse. Denna gången kör jag täckodling, lite mindre proportioner och till våren beställer jag ett lass med ny fräsch matjord att fylla på med också.tomt.jpg

Här i hushållet är det jag som självförsörjer mig själv på ”heltid”. Glada dagar när jag är snäll och varm får även sambon smaka hemodlat och hemlagad mat, men han är något så exotiskt som musiker och är mycket runt och omkring på andra platser. Han har därför lite annat att tänka på och lite andra prioriteringar än att maniskt odla mat i tid och otid, så han käkar mycket utanför hushållet. Räknestycket blir så att säga att vi är 1 1/2 person som äter hemodlat och vi har mat till minst 2 pers, så blir det faktiskt en del över (svinn, skräp, djurmat och presenter till släkt och vänner.)

Odlingarna skiljer sig något från år till år, men i huvudsak brukar det bli:
På friland: morot, rödbetor, spenst, rädisor,sallad (7011 varianter som jag aldrig äter upp), kryddor, fänkål, vit/röd kål, fänkål, kålrabbi, brockoli, blomkål, brysselkål (vilket jag aldrig får till) majs, lök, bönor, selleri, palsternacka, kålrot, ärtor, poteter, rovor, och div årets nyheter. Bär, frukt, fläder, lind och rabarber till saft, starkdrycker och godis.

Växthus: Tomat, paprika, squash, kapkrusbär, chili, pumpa, gurka och aubergine. Många olika sorter och så fullt som man kan ha det i ett medium stort trädgårdsväxthus.

Frysen fylls också med svamp (väldigt mycket svamp) och aborre från fria naturen. Höns ger ägg, vaktlar ger ägg och kött, fast vi ännu inte har kommit inn i någon bra ”vaktelrytm”. I år blir det även en extra odlingstunnel och i september kommer något nytt! En överraskning som ska få en eget bloggpost lite senare. En liten ledtråd: Det kommer att låta bääää.

Så frys och garage fylls med grödor för vintern, men mitt nya motto är att äta upp maten medan den finns tillhands och inte lagra och lagra. Detta har jag haft en tendens att göra och därmed äts inte allt upp och slängs istället. I fjol kunde jag mätta oss gott och väl på hemodlat från maj – okt ( med smygstart i aprill) I fjol blev det också mycket sparat i både frys och garage. Det brukar sina till jultider, men fjolårs maten har varat helt till februari i år och poteter har vi ju än.

Poteter, poteter, dessa hemska poteter!! Jag är lite trött på dom ..

Nu har det sig så att jag inte är någon nitisk idealist, när jag tröttnar på självhushållet och grönsaker med ägg till middag  (i alla tänkbara varianter), så blir det pizza, thaimat eller mjölkmakaroner. Jag unnar mig med gott samvete att falla av ibland. Självhushållet med hårt slit och snålande hör till i dåtiden, en touch av samtiden behövs för att inte bli en bitter eremit (i mitt fall). Om jag är trött på att odla ett år, så unnar jag mig även att ta ett sabbatsår från det maniska odlandet  (då blir det kanske bara 5 odlingslådor och ett halvt växthus)Det funkar bra att leva på egen mat från våren fram till årskiftet. Om vintern så är inte motivationen på topp oavsett. Jag läser om många som glädjer sig med vinterodlingar och metoder som kan framskynda odlingssäsongen till tidiga vårvintern, men det ville tyvärr inte passat mig. Jag behöver en redig paus under vintern. Då ska det eldas, hålla värmen, eldas mer, sovas, jul-stökas, lidas av vintertristess och mörkertid och jag orkar inte tänka på sommar och grönska.


Idealismen igen: Detta med självhushållning handlar ändå för oss i stor grad om snålhet, lite ljusskygghet, en släng av lappsjukan och med äkta torpar-anda: Viljan till att inte behöva ha någon storbonde över oss. Så vi provar att hitta på lösningar som till störst grad får detta jorda livet att gå runt utan fast anställning i kneget. Det funkar på något vis lite nätt och jämnt, men med egen mat, egen ved och egen snus så hjälper det en extra bra bit på traven. Mat och ved fixar vi bra, snuset blir årets nyaste kraftansträngning. Så om man måste nämna detta med sekinerna; vi är lite moderna och teknologiska av oss ändå och frilansar oss fram med design och datagrejer, men sånt är tråkigt att prata om i detta sammanhanget, så vi lämnar ämnet dagsjobb bakom oss.

Tillbaka till odlingen: Här i Värmlandet befinner vi oss egentligen i växtzon 4, men just på denna platsen är det växtzon 5-6, vilket betyder att frilands odlingarna lever ett farligt liv fram till väl efter midsommar. Som tur är har klimatet gått på tok och vi befinner oss nu i ett ganska stabilt växtzon-5-läge, med inslag av riktigt tokiga tillstånd ibland. Tomater och liknande grödor måste hålla sig varma i glashus och tält för att bli riktigt mogna här.

Men nu har jag skrivit ifrån mig för denna gången känner jag och texten börjar bli väl lång och luddig.På återseende, ha en trevlig helg! (Del 2 följer en gång inom kort framtid.)

1 Comment

  1. Ha, nu blev jag glad och fick svar på tal:o) stort tack för ditt inlägg, det är roligt att veta lite om bakgrunden. Jag odlar på villatomt med två barn och heltidsjobb, men självförsörjande ska vi bli ändå, så tack för framgångsönskningarna, det behövs. Vi får, ungefär som du, till att äta egen frukt och grönt typ maj tom november. Då ser jag fram emot fortsättningen på dina projekt och dessa mystiska bäää-djur!

    Gilla

Kommentera

