FRÖKATALOGÅNGEST & EN LITEN UPPDATERING

Så va det äntligen Mars! Nu är det snart dags att förså allt av resterande squashar, tomater, meloner och div allt möjligt som man suttit och trugat på och inte velat peta ner i jorden ännu. Det kliar i händerna, men först måste jag göra en ny fröbeställning, vilket kan ta sin tid då frökatalogångesten kommer smygande var gång jag närmar mig katalogen och tror jag ska ha en trevlig stund med den.

Frökatalogångest = en form av beslutsångest som infinner sig mellan dec-februari när man ska beställa frö till försådden. Frökatalogångesten utspelar sig oftast i två omgångar. 1: jag beställer allt som är nytt och roligt så att jag inte ångrar mig i juni, och får därav ångest över att listan är väldigt lång 2: Jag hejdar mig och beställer bara det ”mest nödvändiga” och får ångest över att beställningslistan är för kort.

Eftersom att jag då inte har något nytt att gro än, så får man roa sig med vad man kan hitta hemma. Denna gången blev det en rynkig citron:

citron

Jag har ingen aning om hur detta experiment kommer att ända. Jag har inte läst på något alls om hur man får ett citronträd från en citronkärna, men jag pillade ner några kärnor i jorden och nu ligger dom där i alla fall. Så får tiden visa om det är någon livslust i den skrynkliga citronens avkommor.


Uppdateringar på andra experiment:

goji3

Hos gojibären börjar det äntligen sätta lite fart. Karaktärsbladen har kikat fram och idag ser jag både 1 och 2 nya bladpar sticka fram. Dom har fått en liten omskolning under veckan som gick också. Plantorna som för ett par veckor sedan hade en ljus neongrön nyans har helt bytt om till mörkgröna lite läderaktiga blad och stjälken har blivit djupröd -mot lila i färgen.

Ramslöken: inte ett dugg. Jag roade mig ju i januari med att testa att så ramslök både inne, ute och i kylskåpet. All ramslök inne har blivit bortglömd kan jag nog ärligt tala om. Nån har torkat, nån har möglat osv. Nästa steg blir nog att peta ner dom bortglömda odlingslådorna på ett passande ställe utomhus och hoppas på att det tar sig till våren.

Så till sist en liten upptäckt: Jag har sått humle, detta gjorde jag i tidiga Februari efter anvisningarna på fröpåsen och efter alla konstens regler. Men vart tog denna sådden vägen? Det är ju tomt i fröpåsen, så dom har helt tydligen kommit i jorden, men vart har jag gjort av dom? När jag så ca 1 månad senare trallar runt i trädgården och inspekterar, så dyker krukorna upp! På en gammal skottkärra bakom växthuset. Jag drar slutsatsen att humlefröna har fallit i händerna på en skämtsam laggårds tomte.

tomte

1 Comment

Kommentera

