HÖNS

Jag har tidigare berättat om hur det gick till när vi fick vaktlar. Djurköpen eskalerade fort efter detta och en vecka senare hade vi även höns på gården.

antwerpen.jpg

Efter ett besök på en av alla sommarmarknader som befann sig i länet denna Juni veckan, så blev det inhandlat 3st. Antwerpen skägghöns också. Damen som höll i hönsmarknaden argumenterade länge och väl om att jag borde köpa alla dom 5 st. Antwerpen hönsen som hon hade med sig på marknaden, men jag var illa bestämd på att 3 st. – det va nog! Denna hönsmanien som hade kommit så brått över mig den veckan skulle minsan inte gå över styr, så 3st. höns tyckte jag skulle räcka i långa vägar.

Nu va det så att hönsmanien inte alls blev mättad av 3st. dvärghöns. Så efter kort tid dök det även upp 3 Welsumer dvärg och 2 st. vita dvärgsilkeshöns.

silke

En kort notis om dvärgsilke: Dessa hönsen är dom roligaste i världen! runda, fluffiga, komiska små höns som påminner lite om rumpnissarna i Ronja Rövardotter i sättet. Värper bra och ruvar – helst hela tiden dock . Dumma som det, men charmigaste på vageln. Skäggantwerpen är också trevliga individer, men mycket små dock. Welsumer har jag inte helt förstått mig på, dom va varken trevliga eller små, men gav fina bruna ägg i trevlig storlek. Utan att gå vidare in på hur det gick med Welsumerna, så kan vi säga att dom inte längre finns bland oss och har blitt utbytta mot ett par blandras kycklingar. Stackars  Antwerpen tuppen Hjalmar blev senare utbytt mot en Holländsk dvärgtupp också.

hgjhj


Tillbaka till berättelsen: Nu bestod flocken av 7st. dvärghönor med tillhörande tupp. Tuppen Hjalmar va en snäll och lydig Skägg Antwerpen med sinne för humor, fram tills den dagen han på mystiskt vis hade blitt utestängd ur hönshuset en natt och blev kvällsmåltid åt räven….

Så gick det en vinter och hönsen var inackorderade i ”det gamla” hönshuset. Detta hönshus var stort och fint, med isolerade väggar och redigt med vaglar och värpreden. Det enda problemet var att det gamla hönshuset hade stått tomt i 20 år och blivit något förfallet. Efter att ha suckat och stönat över ännu en lös bräda, dropp från tak och nytt hål i golvet så var det dags att bygga nytt hönshus.

Framåt sommaren året efter tog jag tag i saken och fann fram hammare och spik. Vi har en hög med impregnerade bräder från en gammal veranda som är i riktigt bra skick. Dessa blev stomme och klädnad till det nya hönshuset och det enda jag behövde köpa in va lite isolering och div spackel och färg m.m. 1000-1500.- gick hela faderullan på tillslut. Den snikne odlaren är mycket nöjd med detta.

Mina planer för det nya hönshuset var att det skulle vara mindre än det gamla hönshuset (för då är det lättare att hålla rent och dvärghönsen håller lättare värmen på mindre yta) Det skulle vara billigt att bygga och jag skulle kunna göra det helt själv. Jag kan tillägga att jag inte har ett enda snickaranlag i min ringa kropp! ho%cc%88nshuset

Eftersom att jag inte visste hur man ska gå fram när man bygger ett hönshus, så blev det lite på känslan, mått och sånt det kom i andra hand. Tillsut när allt va klart och skulle monteras ( jag hade nämligen byggt huset i 2 delar, hus och tak för sig), så visade det sig så att mitt lilla hönshus var ett monster-giga-torn 2,5-3 meter högt och 1 meter brett ca.

Efter en liten tår och sågar, hammare och svärord kastade i alla rättningar fick jag bita i det sura äpplet och fråga om hjälp.

Sambo och kompisar hjälpte till och hönshuset blev ett riktigt fint litet hönshus precis så som jag hade tänkt mig.

Huset placerades i utkanten av vår tomt, sådär på gränsen, där det står ett träd och vi inte riktigt vet eller kommer ihåg om det hör till vår del av tomten, eller grannens åker. (hehe, 10kvm. stulen mark. WIN!) Hönsen bor nu i frid och fröjd i sitt lilla hus och väntar med spänning på att hönsförkylningen ska dra bort från svearikes land så att dom åter igen kan gå ut och picka utanför gården.


Notis: Att bygga hönshuset litet är det bästa jag (vi) har gjort. Under denna vintern då dom har bott i sin ny boning har det varit (som förväntat) lätt att städa och lätt att hålla värmen. En värmelampa fick hänga i taket när det smugit sig långt ner på gradstocken, men annars håller dom värmen bra själva. Tydligen har dom mått prima, för denna vintern har vi fått ägg från och med december.

1 Comment

  1. Kortballaden om Hjalmar Ærenebb

    Det fantes en Hane
    Ingen kunne vel ane
    Hvilken ære
    Som hvilte under fjærene

    Hjalmar
    Hjalmar Ærenebb
    Forsvarte de høner syv
    Forsvarte dem med sitt liv

    Ja, Hjalmar
    Hjalmar Ærenebb
    Fryktet ikke rovdyrets tann
    Møtte døden som en mann

    R.I.P. Hjalmar.

    (Hilsen Sambo)

    Liked by 1 person

Kommentera

