GÖDSELVATTEN

Eller på folkmun: fisflaskan

untitled-6

Här hemma har jag kaniner och höns, kaninerna och hönsen får lucern som tilläggsfoder vintertid. Till gödselvattnet vinter / vårvinter hjälper alla parter till med framställningen av den genanta gödselvätska som fått namnet fisflaskan:

fisflsaka3stk kaninlortar + 1 stk medium hönslort +2 stk lucern pellets: Pillas ner i en flaska med 1 liter vatten. Flaskan får stå i ett fönster med ljus och efter ett par dagar har man en riktigt potent och illaluktande blaskig röra. Dena vätska = utmärkt gödselvatten. Jag häller en liten skvätt (rakt från flaskan) på nya grödor som just har grott och behöver lite styrka och energi för att växa till såhär års. Även inneblommor och gröna plantor, pelargoner och begonior får denna dryck vid denna tiden på året. När flaskan börjar bli tom fyller jag på med nytt vatten, ca 1-2 gånger återanvänder jag blasket/bajset i botten av flaskan före jag så häller ut bottenslasket och börjar om på en ny omgång.


NOTIS: Denna blandningen har jag forskat mig fram till själv genom att testa och bli glad över resultatet,  jag har inga vetenskapliga belägg för fisflaskans fördelar. Kaninlort är en ganska mild avföring att använda som gödsel, så denna ingrediens behöver man inte snåla med. Hönslorten är helt färsk och är ett starkt gödsel som rekomenderas att inte använda före den har brunnit på gödselstack. Därför är jag försiktig med hönslorten och använder bara 1 del av denna. Lucernen har jag ingen info om att den blir använd som gödsel över huvudtaget, men eftersom att detta är en lufttorkad klöver, så tyckte jag att det borde fungera utmärkt som gröngödsel. 2 stavar går i min blandning.

Kanske man tänker att denna vätska verkar stark som gödselvatten, men min erfaring är att blommor och grödor älskar den och jag behöver inte spä ut den före jag börjar vattna med den.

Om man hadde velat, kunde man ju satt sig inn i beståndsdelarna av denna mixtur och räknat på innehållet av kväve och nitrogen för att komma fram till vad som är optimalt för växterna. Detta struntar jag  i. I mitt fall gödslar jag ute med ”rå” hönslort, kaninbajs med sågspån i, gräsklipp från maskin… Allt ihopat och tänk det går så bra så. Växer gör det så det knakar, inga rötter har blivit övergödslade/brända som man säger. Jag använder dock sunt förnuft och häller inte på sådana mängder att det överstiger en ”normal” gödselmängd.


Pluss: Alla beståndsdelar finns hemma på backen, jag behöver inte betala 1 krona för gödsel och jag stödjer ingen kemisk tillverkan av konstgödsel. Det är lätt att få tag i skit, alla som har djur ger gladeligen ifrån sig, utan mutor.

Minus: Fisflaskan bär sitt namn efter den förnäma doft som fyller rummet i ett par minuter efter man har gödslat sina grödor.

2 kommentarer

Lämna en kommentar